دکتر فرزاد پاکدل / جراحی پلک / افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی و راهکار درمان آن

افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی و راهکار درمان آن

افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، یکی از روش‌های محبوب به منظور جوانسازی و بهبود ظاهر پلک‌ها است؛ با این حال ممکن است بنا به دلایل مختلفی شاهد افتادگی پلک پس از این عمل جراحی باشیم. از این رو در این مقاله قصد داریم راجع به برخی علل مهم و علائم افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی صحبت کنیم؛ بنابراین همراه ما باشید.

چرا بلفاروپلاستی ممکن است برگشت داشته باشد؟

لازم است بدانید نتایج این جراحی دائمی نبوده و ممکن است به مرور زمان شاهد تغییراتی در پلک‌ها باشیم. نکته‌ای که به آن اشاره شد، به این معنی است که ممکن است با گذشت زمان و بنا به دلایل مختلفی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم؛ ممکن است شاهد افتادگی پلک پس از این عمل جراحی باشیم.

علائم افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی

قبل آشنایی با علل افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی، لازم است که با برخی از علائم آن آشنا شویم. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • دوبینی یا تاری دید
  • سوزش و خشکی چشم
  • احساس سنگینی در پلک‌ها
  • بروز خستگی یا پیری در چهره
  • ناتوانی در باز کردن کامل چشم‌ها

علل افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی

  • نازک بودن پوست اطراف چشم: همانطور که می‌دانید معمولا اولین علائم و نشانه‌های پیری در اطراف پلک ظاهر می‌شود؛ چرا که پوست اطراف چشم‌ها بسیار نازک و حساس‌اند، از این رو علائم افتادگی پلک پس از بلفاروپلاستی معمولا در آن‌ها قابل تشخیص است.
  • وراثت: ژنتیک و عوامل ارثی می‌توانند نقش مهمی در افتادگی پلک داشته باشند. در حالت کلی می‌توان گفت در صورتی که سابقه‌ی افتادگی پلک در خانواده‌ی شما موروثی است؛ بنابراین احتمال بروز آن پس از جراحی بیش‌تر خواهد بود.
  • افزایش سن: با افزایش سن، پوست و انعطاف‌پذیری عضلات اطراف چشم ضعیف‌تر شده و امکان بروز افتادگی مجدد پلک وجود دارد.
  • حضور طولانی مدت در معرض نور خورشید و آلودگی‌ها: اشعه‌ی مضر نور خورشید و برخی آلودگی‌های محیطی می‌توانند موجب آسیب به پوست و تسریع در فرایند پیری شوند.
  • بیماری‌های مربوط به غده تیروئید: برخی بیماری‌های ناشی از اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید می‌تواند موجب ضعف عضلانی و افتادگی پلک شوند.
  • عدم رعایت مراقبت‌های پس از جراحی: مراقبت‌های اصولی پس از جراحی پلک بسیار مهم هستند و در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است نتایج حاصل از ماندگار بلفاروپلاستی، کوتاه باشد.
  • تغییرات وزنی: افزایش یا کاهش وزن شدید  و نوسانات اینچنینی می‌توانند تاثیر مستقیمی در تغییر ساختار پوست، عضلات اطراف چشم و نتایج حاصل از جراحی پلک شوند.
  • عدم تجربه‌ی کافی جراح: یکی از نکاتی که ممکن است کم‌تر به آن توجه کنید، انتخاب پزشک مجرب و حاذق در زمینه‌ی جراحی بلفاروپلاستی است. در صورتی که پزشک جراح تجربه‌ی کافی در این زمینه‌ نداشته باشد، ممکن است در برداشتن بافت پوست پلک زیاده‌روی کند و این امر موجب افتادگی آن شود.

پیشگیری از افتادگی پلک بعد بلفاروپلاستی

به منظور پیشگیری از این اتفاق در وهله‌ اول بهتر است در انتخاب پزشک متخصص ماهر و باتجربه در زمینه‌ی جراحی پلاستیک چشم و صورت دقت کنید. در ادامه، قبل از جراحی با پزشک خود نسبت به عوارض و عواقب احتمالی این موضوع صحبت کنید؛ همچنین لازم است به منظور پیشگیری از بروز چنین اتفاقی، نسبت به رعایت کلیه‌ی نکات مراقبتی بعد از جراحی اقدام نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله با مفهوم افتادگی پلک، علل و علائم آن آشنا شدیم؛ به خاطر داشته باشید که ممکن است بعد از جراحی بلفاروپلاستی مشکل عدم تقارن در دو پلک مشاهده شود که با مفهوم افتادگی پلک در این نوع جراحی متفاوت است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم این مشکل به دلایل مختلفی از قبیل افزایش سن، وراثت، نازک بودن پوست پلک و … ممکن است ایجاد شود؛ بنابراین لازم است ضمن دقت در انتخاب جراح با تجربه در این زمینه، نسبت به رعایت توصیه‌های پس از جراحی اقدام کنید. درمان افتادگی پلک بعد از بلفاروپلاستی به شدت عارضه در فرد بستگی دارد؛ به طوری که در موارد خفیف به کمک روش‌های غیر درمانی مانند تزریق بوتاکس و لیزر درمان می‌شود و در موارد خیلی شدید، نیاز به جراحی ترمیمی خواهد بود. 

اشتراک گذاری مطلب:

دکترفرزاد پاکدل

زمینه کاری و تجربیات و زمینه تحقیقات: دکتر فرزاد پاکدل از سال 1389 بعنوان جراح پلاستیک و زیبایی وترمیمی چشم و قسمت فوقانی صورت و اربیت(حدقه) در دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین در بخش خصوصی و از سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان چشم پزشکی فارابی اشتغال داشته اند و پیش از آن از سال 1381 در بخش دانشگاهی و خصوصی به چشم پزشکی اشتغال داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *