دکتر فرزاد پاکدل / بیماری های چشمی / عیوب انکساری چشم و آنچه که در مورد آن نمی دانید

عیوب انکساری چشم و آنچه که در مورد آن نمی دانید

بیماری عیوب انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم و آنچه در مورد آن نمی دانید را با شما مطرح خواهیم کرد. عیوب انکساری چشم از جمله مشکلاتی است که منجر به تاری دید فرد می شود. یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در ابتدا به راحتی قابل تشخیص نیست. در انواع مختلفی وجود دارد و بسته به نوع، درمان متفاوتی هم دارد. در این مطلب می خواهیم در مورد این مشکل به طور مفصل با بهره گیری از دانش دکتر فرزاد پاکدل صحبت کنیم. دکتر فرزاد پاکدل بهترین متخصص چشم در تهران است.

عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم شامل مشکلاتی می‌شود که منجر به تاری دید می شوند. یکی از شایع ترین مشکلات بینایی است که افراد با آن مواجه می شوند. نور ابتدا از قرنیه عبور می کند. قرنیه نور را به سمت عدسی متمرکز می کند که به صورت سیگنالی به شبکیه چشم وارد می شود.

سپس نور بوسیله شبکیه به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و از طریق اعصاب بینایی به مغز ارسال می شود. در نهایت سیگنال های دریافتی در مغز به صورت تصویر تفسیر می شوند. مشکلات انکساری چشم ممکن است به دلیل مشکل در کره چشم، قرنیه و یا عدسی بوجود آید که مانع از تمرکز صحیح بر روی اشیاء می شود. وقتی نور به خوبی شکسته نشود می گوییم چشم دچار عیوب انکساری شده است.

علائم عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری در اولین مرحله منجر به اختلال در بینایی بیماری می شود. سایر علائمی که ممکن است شما داشته باشید به ترتیب عبارت است از:

تاری دید در هنگام دیدن اجسام نزدیک، دور و یا هر دو

دوبینی

سردرد

خستگی چشم

درد چشم

علت ایجاد عیوب انکساری چشم

تغییر در شکل قرنیه و یا کل کره چشم دلیل اصلی ایجاد عیوب انکساری می باشد.

افزایش سن و تغییراتی که منجر به عیوب انکساری در میانسالی می شود.

در برخی موارد جراحی آب مروارید منجر به ایجاد عیوب انکساری در برخی از بیماران می شود.

انواع عیوب انکساری چشم

نزدیک بینی

بیمار فقط اشیاء نزدیک را به خوبی مشاهده می کند و در مشاهده اجسام دور مشکل دارد. نزدیک بینی معمولاً از سنین ۱۰ سالگی در کودکان ایجاد می شود.

دوربینی

این بیماران در مشاهده اجسام نزدیک مشکل دارند اما اجسام دور را با وضوح کامل می توانند مشاهده کنند. دوربینی مشکلی است که افراد معمولاً به صورت مادرزادی با آن متولد می شوند.

دوربینی با افزایش سن

نوع خاصی از دوربینی که با افزایش سن ایجاد می شود و تحت عنوان پیرچشمی نیز شناخته می شود، دوربینی با افزایش سن است. پیرچشمی معمولاً پس از ۴۰ سالگی ایجاد می شود. این افراد غالباً برای خواندن کتاب و یا دیدن اجسام نزدیک به مرور دچار مشکل می شوند.

آستیگماتیسم

برای فردی که چشم های آستیگمات دارد، دیدن اجسام در هر فاصله ای با تاری دید همراه می باشد. این افراد چشمانی گرد دارند که باعث می شود نور وارد شده به چشم، بیش از شکسته شدن دچار انحراف شود. آستیگماتیسم در هر سنی ممکن است ایجاد شود. برخی از افراد با این مشکل به دنیا می آیند و با افزایش سن متوجه آن شوند.

نکات تکمیلی در مورد عیوب انکساری چشم

چگونه آن را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص عیوب انکساری چشم معاینه چشم توسط چشم پزشک و انجام تست بینایی می بایست انجام شود.

تغییراتی در بینایی خود احساس می کنید که شامل تاری دید است و می بایست به پزشک مراجعه کنید تا منشا آن را تشخیص دهد.

کودکان به خصوص کودکان خردسال ممکن است نسبت به اختلال بینایی خود آگاهی نداشته باشند. بنابراین لازم است از همان سال های ابتدایی پس از تولد جهت معاینه و بررسی های تخصصی به صورت مرتب به چشم پزشک مراجعه نمائيد.

چگونه آن را درمان کنیم؟

روش‌های مختلفی جهت برطرف کردن آن وجود دارد که با توجه به سن و شرایط بیماری بهترین روش توسط چشم پزشک انتخاب می‌شود. به طور کلی درمان هایی که جهت رفع مشکل عیوب انکساری وجود دارند عبارتند از:

استفاده از عینک

استفاده از لنزهای تماسی

جراحی جهت اصلاح بینایی مانند جراحی لیزیک و یا جراحی کراتمتومی

در اکثر موارد ابتدا برای بیماران عینک تجویز می شود و سپس درمان جراحی پیشنهاد می شود. در برخی بیماران ممکن است بلافاصله پس از تشخیص عیوب انکساری بنا به خواست بیمار و تشخیص چشم پزشک، جراحی انجام شود.

چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

عیوب انکساری جزء مشکلاتی است که هیچ روشی جهت جلوگیری از آن وجود ندارد. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، مشکلات انکساری به دلیل مشکلاتی در شکل چشم، قرنیه و یا عدسی ایجاد می شوند. بنابراین شما نمی توانید هیچ روشی را جهت پیشگیری از این مشکلات داشته باشید.

تنها راهکار مناسبی که برای مقابله با عیوب انکساری خود و یا فرزند خود می توانید انجام دهید، مراجعه منظم به چشم پزشک است. تشخیص صحیح و درمان مناسب است که تا از بدتر شدن مشکلات جلوگیری می کند.

پیشنهاد می شود کودکان پیش از ورود به دبستان حداقل یک بار تحت معاینه چشم پزشک قرار گیرند و پس از آن هر ۲ سال یکبار این معاینات را ادامه دهند.

بزرگسالان کمتر از ۴۰ سال هر ۵ الی ۱۰ سال یکبار باید معاینه چشم داشته باشند. پس از ۴۰ سالگی هر ۲ الی ۴ سال یکبار معاینات چشمی خود را پیگیری کنند.

سایر بیماری های چشمی مرتبط با عیوب انکساری چشم

در صورتی که دچار عیوب انکساری شدید، احتمال ابتلا به برخی از بیماری های چشمی در شما افزایش می یابد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

گلوکوم یا آب سیاه چشم

تنبلی چشم

استرابیسم یا انحراف چشم

کاهش بینایی

اشتراک گذاری مطلب:

دکترفرزاد پاکدل

زمینه کاری و تجربیات و زمینه تحقیقات: دکتر فرزاد پاکدل از سال 1389 بعنوان جراح پلاستیک و زیبایی وترمیمی چشم و قسمت فوقانی صورت و اربیت(حدقه) در دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین در بخش خصوصی و از سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان چشم پزشکی فارابی اشتغال داشته اند و پیش از آن از سال 1381 در بخش دانشگاهی و خصوصی به چشم پزشکی اشتغال داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *