دکتر فرزاد پاکدل / جراحی پلک / بلفاروپلاستی با لیزر، کاربرد و مزایای آن

بلفاروپلاستی با لیزر، کاربرد و مزایای آن

جراحی بلفاروپلاستی با لیزر

بلفاروپلاستی با لیزر یکی از جدیدترین متدهای جراحی پلک است که با کمترین میزان خونریزی رگ های خونی انجام می شود. در این روش به جای استفاده از ابزار جراحی برای برش پوست، از لیزر استفاده می شود. مزیت استفاده از جراحی بلفاروپلاستی پلک ها با لیزر، این است که میزان اسکارهای روی چشم کمتر می شود. از این روش برای جراحی پلک بالا بیشتر استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به چگونگی انجام این عمل، مزایا و مراقبت های بعد از آن بپردازیم. با ما همراه باشید و این مطلب پربار را از دست ندهید.

بلفاروپلاستی پلک با لیزر
بلفاروپلاستی با لیزر

بلفاروپلاستی با لیزر چیست؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی با لیزر یک روش ایمن و غیر تهاجمی برای اصلاح ایرادات موجود در چشم است. جراح با استفاده از لیزر برش هایی روی پوست ایجاد می کند. در این روش رگ های خونی کمتر تحریک می شوند و این به معنای کاهش میزان خونریزی است. علاوه بر اینکه احتمال ایجاد اسکار و باقی ماندن جای بخیه را کاهش می دهد.

بلفاروپلاستی با لیزر چگونه انجام می شود؟

بلفارو پلاستی با لیزر برخلاف دیگر روش های جراحی، با بی حسی انجام می شود. مدت زمان آن از ۳۰ دقیقه الی ۶۰ دقیقه متغیر است. بسته به اینکه شما می خواهید پلک بالا و یا هر دو پلک بالا و پایین عمل شوند، به مدت زمان عمل می افزاید.

قبل از شروع فرآیند لیزر بلفاروپلاستی، به شما یک عینک محافظ داده می شود. از یک دستگاه لیزر دستی برای انجام برش استفاده می شود. پرتو نور رگ های خونی را می بندد و ایجاد تغییرات روی پلک را برای جراح آسان تر می کند. برداشتن پف بالای چشم با لیزر و سوزاندن چربی پشت پلک با لیزر گام به گام انجام می شوند.

مدت زمان عمل چقدر است؟

این عمل ممکن است ۱ الی ۳ ساعت طول بکشد. این موضوع به شرایط جسمی شما بستگی دارد. ممکن است یک بیمار میزان چربی کمتری زیر پوست داشته باشد و هیچ بیماری خاصی نداشته باشد. در این صورت جراحی او در کمتر از یک ساعت انجام می شود. به علاوه زمان انجام برای هر یک از پلک های بالا یا پایین نیز متغییر است.

بلفاروپلاستی پلک بالا با لیزر

جراح در این عمل جای بخیه ها را مشخص می کند. سپس با استفاده از یک لیزر دستی، برش ها را ایجاد می کند. برای بلفاروپلاستی پلک بالا با استفاده از لیزر، پوست و چربی اضافی از زیر پلک برداشته می شود. پس از اتمام جراحی نیز برش های ایجاد شده، با استفاده از بخیه بسته می شوند.

بلفاروپلاستی پلک پایین با لیزر

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین نیز به روش پلک بالا و غالبا برای افرادی انجام می شود که دارای پف زیر چشمان خود هستند. در این شیوه نیز برش های بسیار کوچک روی سطح پوست ایجاد میشود. پس از آن کیسه های زیر چشم را که شامل پوست های اضافه و توده های چربی است را کوچک می کنند.

نحوه انجام بلفاروپلاستی با لیزر
نحوه جراحی پلک با لیزر

آمادگی و مراقبت های قبل از بلفاروپلاستی با لیزر

برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را از لیزر بلفاروپلاستی داشته باشید، لازم است به برخی نکات مراقبتی پیش از انجام آن توجه داشته باشید.

  • یک هفته قبل از عمل از مصرف هر دارویی که ممکن است خون شما را رقیق کند، اجتناب کنید.
  • عدم استفاده از مواد حاوی نیکوتین یا دخانیات حداقل دو هفته قبل از بلفاروپلاستی
  • مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باید قطع شود. این داروها گردش خون شما را افزایش می دهند و این موضوع به نوعی احتمال ایجاد کبودی و سایر عوارض را ایجاد می کند.

مزایای بلفاروپلاستی با لیزر

به طور کلی انتخاب روش های بدون جراحی خطرات کمتری نسبت به روش هایی دارند که برای انجام آن ها احتیاج به انجام عمل های جراحی است. یکی از مهم ترین مزایای بلفاروپلاستی با لیزر نیز کم خطر تر بودن آن نسبت به سایر روش هاست.

  • به حداقل رساندن خونریزی در حین عمل
  • افزایش دید و دقت جراح
  • کوتاه تر شدن زمان جراحی
  • کاهش میزان اسکارهای بعد از عمل
  • تورم و کبودی کمتر نسبت به روش جراحی سنتی
  • زمان بهبودی سریعتر
  • رفع افتادگی پلک
  • کاهش اندازه کیسه های اطراف چشم
  • رفع اختلال بینایی

عوارض بلفاروپلاستی با لیزر

تا چند روز بعد از عمل بلفاروپلاستی پلک ها با لیزر ممکن است عوارض جانبی بسیار کمی را تجربه کنید. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش چشم
  • دوبینی
  • پف کردن پلک
  • کبودی شبیه به سیاهی

بلفاروپلاستی با لیزر بهتر است یا عمل جراحی؟

تمامی متقاضیان انجام بلفاروپلاستی پس از آشنایی با شیوه انجام آن، با یک سوال مهم مواجه می شوند که انجام بلفاروپلاستی با لیزر بهتر است یا جراحی؟ به طور کلی پاسخ به این سوال تا حد زیادی به وضعیت متقاضی و شرایط او بستگی دارد. با توجه به آنچه در خصوص مزایا و عوارض بلفاروپلاستی گفته شد، این روش با دوره نقاهت کوتاه تر، میزان معایب و خطرات کمتر می تواند گزینه بهتری برای برخی از افراد باشد.

بلفاروپلاستی با لیزر
جراحی پلک با لیزر چگونه انجام می شود؟

آیا بلفاروپلاستی با لیزر جای زخم به جا می گذارد؟

بلفاروپلاستی با لیزر نیز نیز مانند روش جراحی ممکن است همراه با برش هایی در منطقه پلک‌ها باشد و به طور کلی، با ایجاد چندین نقطه یا خط کوچک بر روی پوست انجام می شود. اما از آنجایی که این نوع بلفاروپلاستی با لیزر برخلاف جراحی سنتی، از لیزر برای برش و تعدیل بافت‌ها استفاده می‌کند، ممکن است عمق و اندازه این جراحی کمتر و ظاهر آن نیز کوچکتر باشد. به همین دلیل ممکن است افراد بعد از این نوع بلفاروپلاستی کمترین زخم و جوش را تجربه کنند.

نکات مهم مراقبتی بعد از جراحی بلفاروپلاستی با لیزر

  • استفاده از کیسه یخ بعد از عمل تا سه روز و کاهش تورم و کبودی
  • اجتناب از فعالیت شدید و سیگار کشیدن
  • پاکسازی بسیار ملایم با استفاده قطره
  • قطع مصرف آسپرین و ایبوپروفن تا یک هفته پس از عمل
  • به هیچ عنوان به محل بخیه دست نزنید و آن را نمالید.
  • تا دو هفته آرایش نکنید و از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • استفاده از انواع کرم ترمیم کننده بعد از بلفاروپلاستی

مدت زمان بهبودی پس از عمل بلفاروپلاستی با لیزر

دوره نقاهت به طور معمول ۳ الی ۴ روز زمان می برد. این مدت زمان خیلی کمتر از بلفاروپلاستی سنتی است. در عمل بلفاروپلاستی سنتی ممکن است زمان بهبودی اولیه چیزی حدود یک هفته باشد. در صورتی که این مدت زمان در جراحی پلک با لیزر به نصف می رسد.

پس از جراحی پلک با لیزر ممکن است دو هفته برای بهبودی، زمان نیاز داشته باشید. برای برخی افراد این مدت زمان ممکن است تا دو ماه طول بکشد که نسبت به جراحی سنتی مدت کمتری است.

کاندیدهای بلفاروپلاستی با لیزر چه کسانی هستند؟

حال که با شیوه انجام این روش آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که بلفاروپلاستی با لیزر برای چه کسانی بهتر است؟ به طور کلی کاندیدهای بلفاروپلاستی پلک با لیزر در سه دسته قرار می گیرند:

✅ کسانی که هدف آنها زیبایی و جذابیت بیشتر در صورت و چشم هایشان است.

✅ افرادی که به دنبال برطرف کردن اختلال بینایی می باشند.

✅ کسانی که این عمل را با هدف زیبایی و بهبود بینایی انجام می دهند.

کاندیدهای جراحی بلفاروپلاستی با لیزر
کاندیدهای بلفاروپلاستی با لیزر

هزینه عمل بلفاروپلاستی با لیزر

اگر قصد انجام بلفاروپلاستی با لیزر داشته باشید احتمالا برای شما سوال پیش آمده که میزان هزینه این عمل زیبایی چقدر است؟ برای آنکه به برآورد کلی درخصوص هزینه جراحی پلک با این روش برای پلک بالا یا پایین برسید، می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید. علاوه بر این می بایست با یک مشاوره قبلی پیش از عمل در مورد هزینه ها مطمئن شوید.

سوالات متداول عمل بلفاروپلاستی با لیزر

اشتراک گذاری مطلب:

دکترفرزاد پاکدل

زمینه کاری و تجربیات و زمینه تحقیقات: دکتر فرزاد پاکدل از سال 1389 بعنوان جراح پلاستیک و زیبایی وترمیمی چشم و قسمت فوقانی صورت و اربیت(حدقه) در دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین در بخش خصوصی و از سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان چشم پزشکی فارابی اشتغال داشته اند و پیش از آن از سال 1381 در بخش دانشگاهی و خصوصی به چشم پزشکی اشتغال داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *